Intoleransens høyborg

Intoleransen øker i Europa. Mens man ser det nye høyres popularitet vokse, ser man nemlig at forakten mot slike partier blir svært tydelig og politisk korrekt. Hvis man støtter det nye høyre (også kallt for høyrepopulistiske partier), blir man sett ned på av mange. Og man vil jo ikke miste venner!

I Europas innvandringsliberale flerkulturelle»høyborg» Sverige, ser man sterkt denne ensrettingen og intoleransen for de politikerne som snakker på vegne av mange borgere. Julia Caesar (et pseudonym) skriver at hun mistet en av sine beste venner, da venninnen så at hun hadde skrevet innvandringskritiske innlegg på en blogg. En svensk mor kuttet også kontakten med sin 25 år gamle sønn, fordi han stemmer Sverigedemokratene:

«Hon säger att hon för sin del tvingades bestämma sig, även om det gör ont. Hon vill inte ha någon kontakt.»

Mange svensker har skrevet på Facebook at de vil kutte ut venner som har stemt på Sverigedemokratene:

”Ta bort mig från din vänlista om du röstade på SD. Det är min demokratiska rättighet att inte vilja ha med dig att göra. ”

”FB-vänner, om några av er, mot all förmodan, har röstat på SD, så ber jag er i all vänlighet att avlägsna er från min vänlista. Vi har ingenting gemensamt. Ni går emot allt jag står för. Mina vänner är vidsynta, varmhjärtade, solidariska människor som tar strid för mänskliga rättigheter och allas lika värde.”

”vill att alla som röstade på nassarna tar bort mig från sin vänlista!!!”

”Jag kommer aldrig att stödja SD. Ni idioter på min Facebook som gör det får väldigt gärna ta bort mig som vän. För min del är ni förlorade själar som aldrig kan räddas! Jag hoppas vi överlever detta helvete och går segrande ur det hela. Vi är starkare och smartare än det här fiaskot!”

”Enligt statistiken så har 10,6 av mina vänner på FB röstat på SD, ni kan vänligen avlägsna er från min vänlista. Vi har ingenting gemensamt och går emot allt jag står för.”

”Om du outar dig som positiv mot Sverigedemokraterna så ryker du från min vänlista lika fort som du outar dig. Så är det bara.”

”En halv miljon människor röstade in SD i riksdagen – är du en av dom? Ta bort mig som vän. Vi ses aldrig mer igen.”

”Skriver som alla andra, NEJ skriver värre än dom andra. Röstade ni på SD så kan ni ta bort mig som vän och sen gå och skära handlederna av er, stoppa huvudet i arslet på er själva och gräv fram lite vett. Välkommen till 2010 och inte 1925 jävla rasisthoror !”

”Om jag, mot förmodan, skulle ha någon av Sveriges ca 450 000 Sverigedemokrater som ‘vän’ här på FB så ber jag dig vänligt men bestämt att ta bort dig själv, följt av ett dra åt helvete.”

I september demonstrerte 5.000 mennesker i Stockholm, og like mange i Göteborg, mot Sverigedemokratenes «rasisme».

Det enveiskjørte debattklimaet viser et demokrati som har degenerert. Et helt grunnleggende kjennetegn ved demokratiet, får ikke puste. I en artikel på Svenska Dagbladets debattside Brännpunkt skriver Gunnar Sandelin, journalist og socionom:

”När jag gick på gymnasiet i slutet av 60-talet sa en av mina mest framsynta lärare att det som i grunden kännetecknar det goda samhället är medborgarnas frihet från fruktan. Att öppet våga ventilera sina åsikter i såväl den privata sfären som i det offentliga rummet borde vara varje demokratis hörnsten. Lärarens ord speglar ett samhällsklimat som gradvis har brutits ned och som jag i dag betraktar som förlorat.”

Man skulle jo gjerne tro at dette var de verste eksemplene som er å finne på intoleransen mot det nye høyre, men absolutt ikke.

Her er de verste:

  • Sverigedemokrat stukket ned, av mobb i Gøteborg.«I mina ögon skall dom jagas och förföljas som dom förföljer våra invandrare», skriver han som har lagt ut denne nyheten på Rapport24. Et merkelig utsagn med tanke på at sverigedemokraten var syrer.
  • En lignende voldssak (som riktignok viste seg å være fiktiv) fikk Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt (M) til å kommentere slik: «Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer.» Så når noen (feilaktig) blir stemplet som høyreekstrem, så er det ikke så nøye å ta avstand fra vold mot dem altså..
  • To arabisktalende ungdommer i Malmø risset inn hakekorset med kniv i pannen på Sverigedemokrat. Han forteller sin historie på video her.

Ingen av de svenske partiene ønsker å samarbeide med Sverigedemokraterna, men med 6 prosents oppslutning, har de fått 20 mandater inn i Riksdagen og dermed kommet i vippeposisjon. De kan ikke lenger gjemmes bort.

Spørsmålet en del lesere vil ha i hodet nå er: Er Sverigedemokratene rasistiske? Partilederen Jimmie Åkesson har ingen grumsete fortid i hvert fall. Han har ikke vært nynazist.

Og det desidert viktigste poenget er at det er ingenting i partiprogrammet til Sverigedemokratene som tilsier at partiet er rasistisk. De tar til og med avstand fra rasisme og «läror där det etniska ursprunget räknas som det enda eller avgörande kriteriet för nationstillhörighet.»

Riktignok skriver partiet at de tar avstand fra flerkulturalisme, og dette kan tolkes som at de har nulltoleranse mot blant annet ikke-vestlige innvandrere. Men også her klargjør de hva de mener på en avskrekkende måte:

«Med mångkultur avser Sverigedemokraterna ett samhällssystem där främmande kulturer jämställs med, eller värderas högre än, ursprungskulturen och där staten på olika sätt uppmuntrar invandrare att behålla, eller förstärka, sina ursprungliga identiteter.

Svensk är den som har en helt övervägande svensk identitet, och som av sig själv och av andra svenskar uppfattas som svensk. Partiet gör dock en tydlig åtskillnad på nationstillhörighet och medborgarskap och menar att alla svenska medborgare skall ha samma rättigheter och skyldigheter.»

Nazisme? Rasisme? Pøh! Det er et fullstendig legitimt og saklig parti. Problemet folk har med Sverigedemokratene er at de kommer med ubehagelige sannheter. For å trekke en historisk paralell: I Romerriket kunne budbringere risikere å bli steinet for å bringe dårlig nytt.

Den irrasjonelle intoleransen i Sverige gjør meg kvalm. Men jeg kan trøste meg med at Sverigedemokratene har gjort et godt valg, og det er vektige grunner til at de gjør det minst like bra ved neste valg. Det er en fornøyelse å se gleden i ansiktene deres på valgvaken:

En fornøyd partileder (Jimmie Åkesson) kysser sin kjære Lousie Erixon.

(Fotoer: Scanpix)

Dette innlegget ble publisert i Normer. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

